“A változás Te magad légy” tudományos bizonyítása

“Te magad légy a változás, amit látni szeretnél a világban” – mondta Mahatma Gandhi, a szabadság jelképes indiai alakja. Kijelentésének igazságát tudományosan is igazolta egy több évtizedes vizsgálatban Christakis és Fowler.

Bármi, amit mondunk vagy teszünk, úgy gyűrűzik át ismeretségi hálónkon, mint a vízbe dobott kavics keltette hullámok. Ez a lényege Nicholas Christakis és James Fowler 32 éven keresztül végzett kutatási eredményeinek.

Szociális hullámok

Gondolta volna, hogy kollégájának férje felhízlalhatja Önt, még akkor is, ha nem ismeri? Hogy egy elégedett szomszéd nagyobb hatással van Önre, mint egy elégedett házastárs? Hogy a magány ugyanúgy fertőző, mint a vírusok?

Ilyen és hasonló kérdéseket válaszolt meg a két brit kutató egy kutatássorozattal, melyet 1971-ben indítottak útjára. Azt állítják, hogy a szociális hálózatok befolyásoló ereje a magyarázata annak is, hogy miért lesz a gazdag gazdagabb, hogyan találunk magunknak párt, milyen szakemberekből lesz túlkínálat a munkaerőpiacon, vagy milyen hír fog több megosztást kapni Facebookon.

Az elhízás járványa

Első vizsgálatukat az elhízással kapcsolatban végezték és egy 12.200 emberből álló hálózatban kimutatták, hogy ha valaki kövér (BMI indexe nagyobb mint 30), annak az esélye, hogy egy ismerőse is elhízott, 45%-kal magasabb.

Következő vizsgálataikban foglalkoztak a dohányzással, szavazási magatartással, válással, altruizmussal és végül az emberi érzelmeknél kötöttek ki.

Amikor érzelmet érzünk, azokat nem csak megéljük, hanem ki is mutatjuk. Mások észreveszik, átélik és átveszik ezeket az érzelmeket. Gyakorlatilag a kommunikáció egy primitív formája mutatkozik meg egy metrószerelvényen az egymásra mosolygásban, vagy egy tüntetésen kialakult agresszióban is.

Boldogabb emberek között?

A kutatók által készített ábrán az alakzatok embereket képviselnek. A szociális hálózatban a sárgák boldognak, a kékek boldogtalannak vallották magukat, a zöldek a kettő között helyezkedtek el. Jól megfigyelhető, hogy

a boldog és boldogtalan emberek csoportokba rendeződnek,

az ábrán boldog és boldogtalan klaszterek alakulnak ki a szemünk előtt.

 

Boldogság klaszterek

Boldogság klaszterek

 

Legyen Ön a kavics!

A legfőbb tanulság: hHa Ön megváltoztatja a magatartását, mások is meg fogják Ön körül, pont, mint ahogy a tóba dobott kavics körül elkezd hullámzani a vízfelszín.

Azt mindenki tudja, hogy egy mosolyra reflexszerűen visszamosolygunk. Az azonban a legújabb szociális hálózati kutatásoknak köszönhető, hogy tudjuk: a boldogság “fertőzése” három ismertségi szinten túl is kiterjed. A barátunk 25%-kal, de még barátunk barátjának barátja is majd 10%-kal nagyobb eséllyel lesz boldogabb, ha mi azok vagyunk.

Nem csak saját magunkról döntünk tehát,

amikor a változás, a boldogabb hétköznapok mellett foglalunk állást. Az Ön választásainak, változásának komoly hatása van az Ön körül élőkre is.

Mi történhet most?

1.) Ha szeretne pozitív változásokat tapasztalni saját és mások életében, jöjjön el a következő Tiszta Kommunikáció tréning-re!

2.) Iratkozzon fel a Metafora titkok/Tiszta Kommunikáció hírlevélre, hogy minden héten friss híreket, izgalmas történeteket kapjon levelesládájába!



 

Szerző: Tamás Katalin

Források, irodalomjegyzék

  • http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMsa066082
  • http://www.nytimes.com/2011/08/09/health/09network.html?_r=0
  • https://www.youtube.com/watch?v=2U-tOghblfE
  • http://connectedthebook.com/index.html
Posted in: