Babszemnyi köszönöm, égig érő haszon

A Köszönöm szónak varázslatos ereje van. Ne hagyjuk kihasználatlanul, fordítsuk saját magunk, kapcsolataink, és üzletünk hasznára!

Néhány kísérleti tény:

  • Azoknak a 68%-a, aki “Köszönöm!” levélkét kapott, viszonozta is azt.
  • Azokat, akik megköszöntek nekik valamit, az emberek melegebb, együttérzőbb személyiségnek gondolták.
  • Azok az ügyfelek, akiket a vásárlás után felhívtak és megköszönték azt, 70%-kal növelték vásárlásaik értékét egy ékszerboltban (Carey és mtsai, 1976).
  • Miután valaki megköszönte segítségüket, 25%-ról 55%-ra nőtt egy írás véleményezését ismét vállalók száma (Grant & Gino, 2010).

A pozitív pszichológia képviselői szerint a köszönetmondás nem egyszerű szociális gesztus vagy jó modor kérdése, hanem hasznos az azt kapó, és a háláját kifejező számára is.

Hála kifejezése kapcsolatainkban

Egy egyszerű köszönöm nem csak fenntartja, ápolja a régi kötődéseket, hanem új kapcsolatokat is indíthat útjára.

A rendszeresen hálát és köszönetet kifejező emberek  jobb fizikai egészségi állapottal jellemezhetőek, jobban alszanak, jobban megküzdenek a stresszel, és kevesebbet bosszankodnak, mint azok, akik ritkábban élik át a hála érzését (Wood, Joseph, & Maltby, 2009).

“Legyünk hálásak azoknak, akik boldoggá tesznek minket; ők a varázslatos kertészek, akik miatt lelkünk virágba borul.” Marcel Proust

A kísérletek alapján az emberek nem azért segítenek többet, miután köszönetet kaptak, mert jobban érezik magukat, vagy megnőtt az önbizalmuk, hanem mert úgy érezték, szükség van rájuk és szociálisan értékesebbnek érezték magukat (Grant & Gino, 2010).

Ez az értékesség az, ami segít átlendülni azokon az akadályokon, amik miatt egyébként nem segítenénk. Néha nem vagyunk benne biztosak, hogy valóban szükség van a segítségünkre, vagy átérezzük, hogy ha segítséget fogadunk el, az alkalmatlanságérzésünket támaszthatja alá. A köszönetmondás megerősíti a másikat abban, hogy a segítségét nagyra értékeljük és ez motiválja őt a folytatásra.

Mivel olyan gyakran köszönünk meg dolgokat, nem gondoljuk ezt az apró gesztust fontosnak. Pedig ez a kis szócska, írásban és szóban is jobbá teszi mind az adó, mind a köszönetet kapó életét, és a kettejük kapcsolatát.

Nem mindegy, hogyan!

Carey és munkatársainak kutatása abban is segít, hogyan köszönjük meg dolgokat.

A legfontosabb, hogy maga az érzés valódi legyen.

Amikor ugyanis az ékszerbolt vásárlóinak úgy köszönték meg a vásárlást, hogy egy promóciós ajánlatot is tettek mellé, a 70%-os vásárlási érték növekedés azonnal visszaesett 30%-ra.

Az őszinteség az, ami valójában megváltoztatja a kapcsolatot, az az, ami miatt mindketten jobban érezzük magunkat és egészségesebbek leszünk.

Most pedig itt az ideje, hogy megköszönjem, elolvasta a cikkemet. Legyen még ma hálás ügyfeleinek, partnerének valamiért Ön is. Meg fogja érni!

Források

  • Carey, J. R., Clicque, S. H., Leighton, B. A., & Milton, F. (1976). A test of positive reinforcement of customers. Journal of Marketing, 40, 98-100.
  • Emmons, R. A., Crumpler, C. A. (2000). Gratitude as a human strength: Appraising the evidence. Journal of Social and Clinical Psychology, 19, 56-69.
  • Grant, A. M., Gino, F. (2010) A little thanks goes a long way: Explaining why gratitude expressions motivate prosocial behavior. Journal of personality and social psychology, 2010/6, Vol 98.
  • Lambert, N.M., Clark, M.S., Durtschi, D., Fincham, F.D., Graham, S.M. (2010) Benefits of expressing gratitude: Expressing gratitude to a partner changes one’s view of the relationship. Psychological Science, 21, Pp. 574-580.
  • Wood, A. M., Joseph, S. & Maltby, M. (2009). Gratitude predicts psychological well-being
    above the Big Five facets. Personality and Individual Differences, 45, 655-660.