Elevator pitch

És Ön mivel foglalkozik?” hangzik el gyakran a kérdés, amire mi röviden, velősen, és figyelemfelkeltően szeretnénk válaszolni. Íme a stratégia, hogyan tegyük ezt!

Elevator Pitch

Az angol szakirodalom elevator pitch-nek (máskor elevator statement vagy elevator speech), azaz egy liftút alatt történő bemutatkozásnak hívja ezt a mini-prezentációt. Maximum 30 másodpercről és néhány mondatról van szó, ami összegzi az adott termék, szolgáltatás, projekt, vállalat, vagy saját legfontosabb tulajdonságainkat.

Miért van Önnek is szüksége erre?

Gyakran kerülünk olyan helyzetbe, hogy röviden el kellene mondanunk, mivel is foglalkozunk, vagy be kellene számolnunk egy új elképzelésünkről. Ezekben a helyzetekben azt szeretnénk elérni, hogy a hallgató vágyjon arra, hogy többet tudjon meg rólunk, vagy az általunk nyújtott szolgáltatásról.

Azért van ezzel kapcsolatban egyre nehezebb dolgunk, mert:

  • az átlagos figyelmi kapacitás folyamatosan csökken: 2000-ben még 12 másodperces volt, ma már csak 8 másodpercig képesek az emberek odafigyelni, ha nem különösebben izgalmas számukra valami.
  • egyre több választási lehetőségünk van hasonlónak tűnő termékek, szolgáltatások, ötletek közül. Csak egy adat: egy átlagos amerikai áruház árukészlete 30 év alatt 8.900 darabról 47.000-re nőtt.

Tömör, izgalmas, megjegyezhető!

Legyen tehát a másik számára érdekfeszítő, amiről épp elkezdtünk mesélni! De hogyan tudjuk ezt megtenni egy ilyen hihetetlenül gyorsan változó és információ-gazdag közegben? METAFORÁKKAL!

Az emberi agy egyszerűen képek felfogására van teremtve: a vizuális érzékelés a vezető modalitásunk. A metaforákkal gyakorlatilag egy érzelmekkel telített képet festünk a másik ember elméjében, ami éppen ezért igen egyszerűen megjegyezhető. Néhány adat, miért is jobb, ha képeket is használunk:

  • A szemből érkező információk feldolgozási sebessége 10.000.000 bit/mp, a fülből érkezőé 100.000 bit/mp.
  • 72 óra múlva a hallott információk 10%-ára emlékszünk. Ha ugyanezt képen látjuk, az érték 65%.

Egy tömör, izgalmas, megjegyezhető elevator pitch-hez semmi másra nincs szükségünk tehát, mint egy remek képre, ami összefoglalja, miben is tudunk segíteni másoknak. Unalomig ismert mondás, hogy egy kép 1000 szóval felér – ez itt is igaz. Szánjunk rá időt, hogy kitaláljunk egy olyan metaforát, amely érdekfeszítően leírja, amit szeretnénk mondani.

Néhány példa

  • Évente mintegy 15 ezer személyi sérüléssel járó közúti baleset történik Magyarországon. -> Évente 15 ezren orosz ruletteznek életükkel a magyar utakon.
  • Anna érdekes lehet Nektek is, életbiztosításokat ad el 30 év körüli házaspároknak. -> Anna olyan lesz Nektek, mint egy dopamin injekció. Segíteni fog abban, hogy tisztábban lássátok a jövőtöket!
  • Márk autókereskedőként dolgozik Nyíregyházán. -> Márk az értékesítés versenylova – 12 hónapja vezeti a magyar autóértékesítők ranglistáját.
  • Cégünk energiatakarékos hangulatlámpákat ad el éttermeknek. -> Ünnepi ruhába öltöztetjük a fényt hangulatos asztali lámpáinkkal, amelyek hosszú távon tizedannyiba kerülnek mint egy teamécses.

5 lépéses Elevator Pitch készítő

Íme az 5 lépés, amivel kicsiszolhatja az Önt vagy szolgáltatását bemutató képi elevator speech elemeit!

  1. Írja le magának néhány mondatban, pontosan mivel is foglalkozik. Hogyan fogalmazták meg mások, mivel foglalkozik Ön? Miért értékes/érdekes a szolgáltatás, amit Ön nyújt? Foglalja össze, miben más, mint a versenytársai! Mi az a probléma, amire Ön megoldást kínál?
  2. Amivel foglalkozik, ahogyan Ön vagy cége megoldja a fenti problémát, az mihez hasonlít? “Amit csinálok, az olyan, mint…” Keressen párhuzamokat, analógiákat más területekről, mint például a dzsungel, gyereknevelés, repülés, időjárás, sport, orvoslás, világűr, népmesék …
  3. Aprólékosan dolgozza ki a metaforát, amit az előző pontban készített. Váljon élővé minden apró részlet a festményen, amit a másik elméjében készítünk.
  4. Vázolja fel, mi lehet a következő lépés a hallgató számára! Hogyan tudhat meg arról többet, amivel most fölkeltette érdeklődését?
  5. Tesztelje barátokon, ismerősökön!

+ 1 | Látogasson el a Times Magazin 2014 áprilisi kiadásának oldalára, ahol a világ 100 legbefolyásosabb emberének néhány mondatos leírását olvashatja. Inspiráló lehet elolvasni! – http://time.com/time100-2014/

Mi történhet most?

Hírlevél

Itt tud feliratkozni a Tiszta Kommunikáció hírlevélre, hogy a legfrissebb eseményekről értesüljön.

Szóljon hozzá!

Nagyon kíváncsi vagyok, Ön mit gondol erről. Kommenteljen, ossza meg velem és másokkal véleményét!

 

Források

  • https://zoek.uk/blog/post/vital-elevator-pitch-get-yours-ready
  • http://time.com/time100-2014/
  • http://www.digitalhungary.hu/start-up/Elevator-pitch-vagy-prezentacio/1401/
  • http://shockwaveinnovations.com/2013/06/16/your-elevator-pitch-only-needs-to-accomplish-one-thing/