Esetek

Tiszta Kommunikáció esettanulmányok magánélet, munka, család, kommunikáció, szervezetfejlesztés területéről.

Teljesen fel vagyok kavarodva

Házi feladat - Shaker, Labda, Könyv

Házi feladat – Shaker, Labda, Könyv, Érzet

Gabi azzal keresett meg, hogy minden felkavarodott benne. Helyzetének metaforája egy világűrben száguldó shaker volt, amelyben különféle tárgyak lebegtek (mellékelt kép, első sor, első rajz). Túlzott alkalmazkodását egy “kaméleon-labda” jelképezte, amelynek nem volt saját alakja (első sor, második rajz). Számos vicsorgó könyv is része volt a belső térnek, amelyek azt szerették volna, ha megsimogatják a gerincüket (harmadik rajz). A folyamat végére a könyvek visszakerültek a polcra, a helyükre, a labdának megvolt rugalmas gömb alakja, a shaker pedig a Földre szállva pihente ki fáradalmait. A Gabi hasában állandóan ott lévő kemény, fekete kő felolvadt, s ezek után már képes volt ráfeküdni a vízre, és megbízni benne (lásd az utolsó sorban lévő rajzokat).

Azóta Gabi jobban kapcsolódik önmagához, értékeihez és saját középpontjához. Átlátta, hogyan találhatja meg a helyét, hogyan lassíthatja rohanását és érezheti magát valóban jól a bőrében. Egész életét végigkísérő kő azóta nincs vele. Boldogan tölti idejét férjével és két lányával, saját üzleti vállalkozása jóval komolyabb forgalmat mondhat magáénak.

Apával két külön világ vagyunk

Nap

Nap

Tímea saját édesapjával szeretett volna jobban szót érteni. Azt várta, hogy édesapja elfogadja őt olyannak, amilyen, hogy támogató apa legyen.

Az elfogadást, nyugalmat és biztonságot egy Nap jelképezte számára, míg saját magát egy időnként lefulladó Motor jelenítette meg. A folyamat kezdetén a Nap csak nézte a lefulladó Motort és nem ment oda segíteni.

Munkánk végén a Motor nem fulladt, a Nap nézte és gyönyörködött benne, a torokban lévő Félelem-Gombóc eltűnt, boldogság, felszabadultság és “Enyém az egész világ” érzés vette át a helyét.

Tímea találkozóink eredményeképp rájött, hogy el szeretné engedni az elvárásait, és ehelyett megpróbálja elfogadni olyannak az édesapját, amilyen.

Néhány héttel később boldogan számolt be kettőjük javuló kapcsolatáról és a könnyedebb, szeretetteli beszélgetéseikről. Saját magának és édesapjának is sikerült jobban megadnia azt az elfogadást, ami annyira hiányzott neki korábban.

Bizalom, Boldogság, Biztonság

A tengerhez vezető út...

A tengerhez vezető út…

Ágnes nem szerette volna többé csokoládéval kezelni a problémáit, elnyomni az érzéseit. Függősége mintha esett volna ki a kezéből, akár egy vízesés. A tenger valahol messze volt, odáig pedig rengeteg gyors és kiszámíthatatlan mellékáramlaton keresztül vezetett az út. Szíve mélyén mintha egy Ajtó lett volna, amely mögé a Bizalom, Boldogság, Biztonság volt bezárva.

Utunk során kiderült, hogy a mellékágak tudnak segíteni áttörni az ajtót, miközben ők maguk lelassulnak, megnyugszanak, és bizalommal lehet élvezni a sodrásukat. Ágnes kijutott a tengerhez, ahol nyugalom volt és örök nyár. Napokon belül csökkent a csokoládé iránti vágya, megtanult több Bizalmat érezni saját magával és másokkal való kapcsolataiban és sokkal kevésbé volt már szüksége másra, hogy pótolja a valódi, mély emberi kapcsolatokat.

Azt gondolom, ez egy hihetetlen egyedi módszer, amellyel sokkal gyorsabban lehet megoldásokat találni, mint hagyományos terápiás módszerekkel. Rendkívül hatékony!

A dolgok jó és rossz oldala

Terápiás esettanulmány

Terápiás esettanulmány – “A dolgok jó és rossz oldala”

Csilla mintha egy érdekes szemüvegen keresztül látta volna a világot. Az egyik lencse a bal szemén ellentétes dolgot mutatott azzal, mint a másik lencse a jobb szemén.

Metaforája szerint két lábbal állt két lovon, és a két ló ellentétes irányba szeretett volna menni. Szerencsére felfedezte, hogy van egy kantár a kezében, mely irányíthatóvá teszi a lovakat és a két ló nemsokára rendben volt azzal, hogy egymás mellett haladjanak. A lovak fellélegeztek, ő harmóniába került a lovakkal.

Rájött, hogy ő fogja a kantárt, mely lehetővé teszi az események irányítását és hogy tud harmóniában létezni a két ellentétesnek tűnő minőséggel. Azóta készült képén már csak egy ló van, és azon sincsen kantár: nem kell a lovat sehová vezetni, jól van ott, ahol és ahogy van…

GondolatGyár

Miklós azt érezte, nem tudja átadni másoknak, amit szeretne.

Használati utasítás

Használati utasítás

Fejét egy Gondolatgyárhoz hasonlította, ahol gőz alakú gondolatokat cseppfolyósítanak, és üvegcsékbe, majd kartondobozokba csomagolnak. A szájánál mintha lett volna egy Ajtó, ami eldeformálta, feldarabolta ezeket a csomagokat.

Körüljárva a lehetséges megoldásokat, arra jutott, hogy szeretne beszélgetni Ajtóval. A megoldás részeként született meg egy IKEA összeszerelő füzethez hasonló Használati Útmutató. Miklós némi külső segítséggel felvette a kapcsolatot gondolatait deformáló Ajtóval és elkezdte összeállítani hozzá saját Használati Útmutatóját. Ez a füzetke adta a kulcsot ahhoz, hogy azt tudja kommunikálni mások felé, amit valóban szeretne.

Hihetetlen, mekkora erőt adott nekem, hogy a saját megoldásaimat találhattam meg. Jártam már terápiába másfél évet, ám már egy “Tiszta” ülés alatt olyan dolgokra jöttem rá, amiket korábban nem is érintettünk.

 

Háttérben vagyok a munkahelyemen

Adri azt érezte, mindig a második helyre sorolja magát, háttérbe szorul a munkahelyén és a magánéletében is.

Kíváncsian vágott a közös munkába, nyitottan ismerkedett belső világával, gondolatait és érzéseit meghatározó metaforáival. Munkánkban nagy szerepet játszottak a színek.

Záróképként egy nyugodt, kék tengerre jutottunk, ami számára maga volt a tökéletes közeg: ha kell háborog, máskor lenyugszik.

Mire befejeztük közös munkánkat, képes volt az első helyre sorolni magát, ahol erre volt szükség. – “Nem nagyképűen, csak természetesen” – fogalmazott.

Nagy nyugodtság érzés keletkezett benne, minden a helyére került. Az elkövetkezendő hetekben pedig valami megváltozott. Másként reagál bizonyos helyzetekben, nem hagyja, hogy a forgóajtónál  beelőzzék, nem adja át mindig az elsőbbséget. Végre elindult azon az úton, amikor kiáll önmagáért.

Forgóajtó

Forgóajtó

Esettanulmány a szervezetfejlesztésből

Egy kommunikációs ügynökség azt szerette volna, ha az account, a kreatív és a szoftveres csapata összehangoltabban működne együtt a kliensek jobb kiszolgálása érdekében. A szervezet növekedésével, a feladatok összetettebbé válásával sajnos nem volt meg a kívánatos összhang, a teamek nem látták tisztán a szervezetben saját helyüket, a közös célt.

Mind a 16 csapattag kidolgozott két metaforát “a cégről és hogy merre tart”, valamint “kapcsolatom a céggel” címmel. A kávéautomata mellett az összes metafora ábrázolása helyet kapott a falon. A csapattagok megtanulták a Tiszta Nyelvet, melynek segítségével jobban megértették egymás metaforáit, törekvéseit. Mindhárom team készített egy saját metaforát, majd a három team kidolgozta a cég közös metaforáját. A legfelemelőbb pillanat akkor következett be, amikor a közös rajzon egy folyót ábrázoltak, majd valaki felkiáltott: “Ezen a folyón nem lehet átkelni!” És mindenki bólogatott: ez az… ez a probléma.

És az eredmény? Sokkal jobb megértése annak, hogy mit szeretnének közösen elérni, respektálása a másik munkájának, és annak felismerése, hogyan tudnának hatékonyabban együttműködni ennek érdekében. “A meetingek rövidebbek, sokkal konstruktívabbak, és jóval hamarabb megértjük egymást. Képesek vagyunk objektívak maradni, ugyanakkor respektálni egymás érzelmeit.

  • Miért működnek a metaforák a szervezetfejlesztésben?

    — A metaforák azért működnek, mert hatalmas mennyiségű információt közvetítenek igen rövid idő alatt.

    — Ha ötleteinket és a helyzetet metaforikusan adjuk elő, a befogadó valódi lehetőséget kap arra, hogy megértse az üzenetet. Bármi ellenvetés, kritika felmerül a metaforával kapcsolatban, senki nem veszi személyes sértésnek. Van hely manőverezésre.

  • Miért működik a modellezés csapatok számára?

    — Ha megkérjük a csapattagokat, hogy olyan látszólag egyértelmű dolgokra rukkoljanak elő saját metaforáikkal mint például a termék, vagy az ügyfélszolgálati helyzet, akkor olyan mintha egy közös helyre érkeznénk. Egy mentális, virtuális találkozópontra, ahol lehetővé válik, hogy felfedezzük egymás metaforáit, beépítsük a közös metaforába, amelyhez mindenki hozzájárult és amellyel mindenki azonosulni tud.

Esettanulmányok gyerekekkel

  • Annával kipróbáltam a kérdéseket, amiket tanultunk! Bejött sírva a szobámba, hogy nem tudja, hogy mit csináljon. Ilyenkor általában vagy olvasni kell neki, vagy tv-t akar nézni. Kiderült, hogy azért akar tévét nézni, mert akkor nem abajgatják a gondolatai, amiktől fél. A Tiszta kérdések mentén rájöttünk, hogy van egy boszorkánya meg egy fantomja, és azok akarják, hogy ő féljen. De aztán kiderült az is, hogy csak unatkoznak, azért abajgatják őt. Úgyhogy a fantom kapott egy tavat, amiben van egy csúszda, meg egy ugrótorony, a boszorkány meg kapott egy akadálypályát, amit a seprűjén teljesít, és most mindenki nagyon boldog. Együtt rajzoltuk le, ő mondta, hogy mit-hogyan, hova kell még fa, hol áll a csúszda, ilyenek…. Aztán ő egyedül kiszínezte őket. Széles mosollyal járkált egész nap, repdesett az örömtől, hogy van mit csinálnia a boszorkánynak és a fantomnak. A rajzot kitettük a falára.

  • Erika egy vidéki Nevelési Tanácsadóban dolgozik pszichológusként, ahol a gyermek-, és ifjúkor problémáival foglalkozik. Dolgozik az áldozatvédelemben is, ahol pszichológiai segítséget nyújt fiatalkorúaknak és felnőtteknek. Az Egységes Pedagógiai Szakszolgálatnál tartott egy napos tréning keretében sajátította el a Tiszta Nyelv kérdéseit és a Tiszta Tér gyakorlatait.

    Ezt a visszajelzést kaptam tőle: “A kérdéseket nagy hatékonysággal használom serdülőimnél! Mondjuk teljesen nem tiszta a kommunikáció, de a technikát alkalmazom. És nagyon köszönöm, hogy megtanítottad! Igazán tetszik a szemlélete, segít passzívnak maradnom. Ez néha nem könnyű, de a kérdések sokat segítenek ebben.

Szeretettel várlak a következő Tiszta Kommunikáció tréningen, hogy felfedezd saját és mások legtisztább megoldásait egy-egy nehéz helyzetben.