A hatékony kommunikáció 6 pontja

"Hogyan mondjam el neked?"

Minden emberi kapcsolatunk a kommunikáción alapszik, így ha jó kapcsolatokat szeretnénk, elengedhetetlen a hatékony kommunikáció. Na de hogyan is kell ezt jól csinálni?

A hatékony kommunikáció amellett, hogy kiváló lehetőséget kínál saját gondolataink átadására és a másik fél megértésére, kapcsolataink megjavtására is alkalmas lehet. A passzív és az agresszív viselkedésformák konfliktusokat generálnak, míg az asszertív, én-üzeneteket közvetítő, őszinte, felelősségvállaló, a másikat és magunkat tisztelő kommunikáció sokat segíthet kapcsolataink rendezésében.

A hatékony kommunikáció 6 pontja

Kommunikációs tréningeken sokszor tanítjuk a munkahelyi és magánéletben egyaránt hatékonyabb kommunikációra vágyóknak az alábbi pontokat.

Hatékony kommunikáció #1 – racionalitás és egyszerűség

Ha valamit szeretnénk megértetni a másik féllel, tegyük azt a lehető legletisztultabban, legegyszerűbben.

Minél kevesebb szóval, logikusan felépítve, meggyőző érvekkel alátámasztva mondandónk sokkal biztosabban győzi meg az adatokra, világosságra, szervezettségre vágyó BAL AGYFÉLTEKÉT.

Hatékony kommunikáció #2 – humor és színek

Legyünk lelkesek, használjunk sok képet, humort, színeket!

Ha azt szeretnénk, hogy higgyenek abban, amiről beszélünk, ne csak a tényeket sorakoztassuk fel: támasszuk alá azokat sok-sok színes ötlettel, mutassuk be a videón vagy saját testünkkel, kísérjük zenével, és tegyük boldoggá szófestményekkel, azaz metaforákkal a másik fél JOBB AGYFÉLTEKÉJÉT.

Hatékony kommunikáció #3 – őszinteség és nyíltság

Saját gondolatainkat, érzéseinket, véleményünket fejezzük ki autentikusan, őszintén, bátran.

Legyünk tudatában saját érzéseinknek, reakcióinknak, gondolatainknak és ezeket fejezzük ki hiteles én-üzenetek formájában.

Hatékony kommunikáció #4 – figyelem és meghallgatás

Hallgassunk aktívan a másik fél mélyebb megértése érdekében.

Ahhoz hogy partnerünk azt érezze, értékeljük őt és a tapasztalatait, elengedhetetlen, hogy jobban értsük azt, amit mond. Ehhez figyelmünk tudatos, precíz irányítására és valódi meghallgatásra lesz szükségünk. Az így megszerzett tudást utána építsük be kommunikációnkba!

Hatékony kommunikáció #5 – figyelem és meghallgatás

Legyünk nyitottak, kompromisszum-készek és tisztázzuk le a létrejött megállapodásokat.

Szemkontaktus, a nyitott testtartás és más nonverbális kommunikációs csatornák támasszák alá azt, amit mondunk, és legyünk készek a közösen kidolgozott megoldásokra.

Felmerülhet, hogy ha a címben 6 pontról írok, akkor a fenti felsorolás miért tartalmaz csak ötöt?

Azért, mert a legfontosabb hatékony kommunikációs alapelvet hátrahagytam. Ez pedig az alábbi:

  • Tanuljuk meg azt, hogyan tudunk másokat nyílt, autentikus és biztonságos kommunikációra motiválni.

 A hatékony kommunikáció 6. pontja

Ha képesek leszünk másokat nyílt, autentikus és biztonságos kommunikációra motiválni, az radikális változásokat eredményezhet. Ráadásul nem csak a saját életünkben, hanem másokéban is.

Miután a magunk háza táján rendet tettünk, képesek leszünk arra, hogy valódi modellként szolgáljunk a nyílt és hatékony kommunikációra. Ez akkor fog bekövetkezni, amikor képesek vagyunk nehéz helyzetekben is egyenesen és tisztelettel megnyilvánulni minden résztvevő, azaz saját magunk irányába is.

Ez természetesen nem egy két órás tanfolyam tematikája, hiszen sokkal többről beszélünk itt, mint néhány könnyen megtanulható kommunikációs készségről.

Ha valaki szeretne nyíltan kommunikálni velünk, szeretné megosztani gondolatait, eléggé biztonságban érzi magát ahhoz, hogy ki merje mutatni érzéseit, hatalmas eredményt értünk el. Ez a legfontosabb kommunikációs képesség.

Ez a magánéletben egyszerűbben kivitelezhetőnek tűnik. Az üzleti világban komoly megkötésekkel találkozunk azzal kapcsolatban, hogy mit mondjon és mit ne egy vezető. Üzleti titkok, jogi megkötések mellett egy egyszerű dicséret is hordozhat magában nehézségeket. A jól végzett munkát követő pozitív visszajelzés jól esik ugyanis annak, aki kapja a meetingen, ugyanakkor potenciálisan negatívan befolyásolhatja azokat, akik nem kaptak hasonlót. Ezekkel a megkötésekkel együtt, mit tehet egy vezető azért, hogy megteremtse ezt a fajta kultúrát a szervezetben?

  • Töltsön több időt hallgatással és másokra való figyeléssel, mint eddig.
  • Saját véleménye megosztása előtt hallgassa meg másokét.
  • Amikor beszél, ne vizsgálja meg minden egyes szavát nagyítóval: egyszerűen csak legyen nyílt, becsületes, és tiszteletteljes.
  • Megnyilvánuláskor mondja el, hogy MIT ÉREZ VALÓJÁBAN. Ne beszéljen mellé – ez meg fogja hozni az eredményét.

Ha szeme előtt tartja a legfontosabb alapelvet, miszerint a cél másokat nyílt, autentikus és biztonságos kommunikációra motiválni, az egész szervezet el fog mozdulni egy kedvezőbb pozícióba. Nem azonnal, nem buktatók nélkül, de a nyereség hatalmas lehet. Képzelje csak el, menyivel hatékonyabb és produktívabb lenne a szervezete, ha mindenki komfortosan és biztonságban érezné magát benne.

Mi történhet most?

1.) Iratkozzon fel a Metafora titkok hírlevélre, hogy minden héten friss híreket, izgalmas történeteket kapjon levelesládájába!



 

Tanulja meg!

2.) Ha szeretné megtanulni, hogyan tudja megteremteni a fenti biztonságos légkört, jöjjön el egy Tiszta Kommunikáció tréning-re!

Szerző: Tamás Katalin