Légy önmagad! – hallani a jó tanácsot. De hogyan? Íme, 7 bevált módszer.

Olyasmit csinálsz, amit nem is szeretsz? Igent mondasz, miközben nemet szeretnél? Olyankor is mosolyogsz, amikor igazából haragszol? 7 tipp, hogyan légy önmagad – hű ahhoz, aki valójában vagy.

Nevetsz valamin, amit igazából nem is tartasz viccesnek?  Olyat mondasz, amit nem is úgy gondolsz? Elmosolyodsz, miközben dühös vagy? Olyan helyekre mész, ahová nem is szeretnél? Ha ezekre a kérdésekre igennel válaszolsz, valószínűleg van lehetőséged a fejlődésre. Ha közelebb tudsz kerülni önmagadhoz, az élettel való elégedettségedet erősen meghatározó kapcsolataid minősége is sokat fog javulni.

Légy önmagad!

Milyen könnyű mondani: “Légy önmagad! Mindenki más már foglalt.” Csak éppen megvalósítani nem olyan egyszerű. Apró helyzetekkel vannak tele napjaink és heteink, amikor nem sikerül középpontunkban maradnunk: átadjuk a felelősségünket saját magunkért, mások problémáiért vállalunk felelősséget, elfelejtünk gondoskodni arról, hogy eleget együnk/igyunk/tornázzunk, nem tudjuk tartani a határidőket, megmásítjuk véleményünket az elismerés reményében, eltussoljuk hibáinkat, nem kérdezünk eleget ahhoz, hogy értsük a helyzetet, és még sorolhatnám sokáig.

Az ilyen és hasonló szituációk gyakorisága segíthet megítélni, mennyire vagyunk saját magunk. Ha naponta sokszor kapod rajta magad, hogy nem viselkedsz önazonos módon, érdemes tovább olvasnod.

Légy önmagad! 7 bevált módszer

Légy önmagad! 7 bevált módszer

10 jel, hogy hű vagy magadhoz

Kezdjük a végéről: honnan tudod, hogy elérted a célt?

  1. Egyszerűen csak jól érzed magad a bőrödben.
  2. Azzal foglalkozol, ami igazán örömmel tölt el.
  3. Képes vagy nehéz érzelmi helyzetekben is önbizalommal kifejezni magad.
  4. Képes vagy előítéletek nélkül, nyitottan meghallgatni önmagad és a másik embert is.
  5. Könnyebben kezelsz helyzeteket, mert például nem kell emlékezni előző lódításaidra.
  6. Több az energiád, jobban tudsz arra koncentrálni, amit épp csinálsz.
  7. Könnyedén veszed a levegőt, nem szorul össze az állkapcsod, izmaid relaxált állapotban vannak.
  8. Viszonylag könnyen hozol döntéseket, anélkül, hogy folyamatosan megkérdőjeleznéd magad.
  9. Nem izgulsz állandóan azon, mit gondolnak rólad mások.
  10. Letettél arról a vágyadról,  hogy állandóan tetszést arass és mindenki szeressen.
  11. Javul kapcsolatod családoddal, anyósoddal, főnököddel, munkatársaiddal – és legfőképp magaddal.

Egy saját magát megvalósító embernek jó az önbecsülése, hisz magában, és abban, hogy el tudja érni azt, amit szeretne. Inspirálja a körülötte lévőket, elfogadja őket olyannak, amilyenek, és közben nem hagyja kihasználni magát. Kreatív és spontán a viselkedése, egyéni, játékos, alkotó módon viszonyul saját magához és másokhoz is. Amennyire képes arra, hogy autonóm és független legyen, ugyanannyira képes mély, intim, bensőséges emberi kapcsolatokra. Melegszívű, közvetlen, ugyanakkor erősen tartja saját határait.

Remek okok arra, hogy ne légy önmagad

Akkor most néhány jellegzetes ok arra, hogy miért is lehet nehéz képviselni magadat, és feladni azt, aki valójában lehetnél.

  1. Nem tudod pontosan, mire vágysz, mit szeretnél.
  2. Tudod, hogy mit szeretnél, de nem tudod, hogyan fejezd ki.
  3. Félsz, hogy ha kifejezed, mit szeretnél, akkor önzőnek fognak tartani.
  4. Azt hiszed, hogy ha megmásítod érzéseidet, gondolataidat, azzal segítesz a másiknak.
  5. Arra gondolsz, hogy magad igaz kifejezésével feldühíted/untatod/zavarod a másikat.
  6. Attól tartasz, ha tényleg elmondanád, hogy vagy most, az lerombolnád a kapcsolatot.

Légy önmagad – 7 bevált módszer

Talán a fenti pontokból is látszik, az hogy önmagunk vagyunk, az nem azt jelenti, hogy a végletekig nyomjuk saját elképzelésünket, csináljuk ami nekünk jó, vagy éljük ki érzelmeinket mindenféle gátlás nélkül.

Az, hogy önmagunk vagyunk azt jelenti, hogy  egyszerre tudunk fókuszálni arra, hogy

  • kik vagyunk mi, és mit szeretnénk,
  • illetve arra, hogy mindezt hogyan tudjuk megvalósítani a környezetünkkel összhangban.

Annak sikerül saját magát megvalósítania, aki a saját közegéhez rugalmasan alkalmazkodva tud azzá válni, aki ő valójában. Ezt pedig asszertivitásnak hívják. Ilyenkor vagy hű önmagadhoz, akkor tudod saját utadat járni.

Assero (latin), jelentése – igényt tartok saját magamra, saját tulajdonom vagyok, megvédem magam, egy vagyok magammal, felelősséget vállalok magamért.

És akkor jöjjenek a praktikus tanácsok!

Légy önmagad! 7 bevált módszer

Légy önmagad! 7 bevált módszer

1. Tanulj meg odafigyelni magadra

Ha odafigyelsz magadra, reakcióidra, tudatos vagy arra, hogy mi történik benned, sokkal nagyobb esélyed van jól érezni magad a bőrödben. Fogod tudni, hogy mik azok a területek, ahol nehezen boldogulsz, hol fér rád némi fejlődés, és mik azok a szituációk/emberek, amik boldoggá tesznek.

Próbálj meg őszinte lenni saját magadhoz arról, hogy mi történik Veled, és mit szeretnél. Ismerd határaidat, tudd, hogy mire mondj nemet, és mire igent. Csak azért, mert valaki falat mászik, vagy tangabugyit hord, nem biztos, hogy az Neked is jó. Ismerd fel saját szükségleteidet, amelyek függetlenek a szerepeidtől mint anya, feleség, barát, apa, fiú vagy nővér.

Tudod táplálni magadat, érdeklődésedet, kíváncsiságodat. Törődsz saját magaddal és nem várod el mástól, hogy tegye ezt meg helyetted. Ez a gondoskodás valószínűleg magában foglal egy kielégítő munkát, elegendő szabadidőt, mindennapi örömöket egészséges kapcsolatokban, hosszú távú célokat amelyekért teszel is, és annak megünneplését, ha valami jól sikerült. Mindezek visszahatnak majd önbecsülésedre, magabiztosságodra.

Légy önmagad! 7 bevált módszer

Légy önmagad! 7 bevált módszer

Íme, Ashley Thorn pár –és családterapeuta tollából néhány kérdés, ami segíthet feltérképezni az identitásodat:

  1. Milyen elveket, értékeket vallok?
  2. Mi az, amit élvezetesnek, egyben értékes, értelmes időtöltésnek találok?
  3. Milyen spirituális, vallásos nézeteket vallok?
  4. Milyen hivatást képzelek el magamnak, és miért?
  5. Milyen „álarcokat” hordok mindennapi életemben? Miért?
  6. Mit keresek a kapcsolataimban (barátságban, szerelemben, családban)?
  7. Milyen félelmeim vannak? Ezek hogyan tartanak vissza azoktól a dolgoktól, amiket szeretek, szeretnék?
  8. Milyen volt a családomban felnőni? Neveltetésem milyen hatással van rám a jelenben?
  9. Mik az erősségeim, mik a gyengeségeim?

2. Figyelj nyitott szívvel másokra

A külső és belső erők csak akkor tudnak szinergiában, azaz egymást erősítve működni, ha megismered őket.

Nyitott szívvel odafigyelni másokra pedig egyáltalán nem olyan egyszerű. Ha azt gondoljuk, hogy kiszolgáltatott módon élünk a világban, akkor valószínűleg passzív, vagy passzív-agresszív technikákat fogunk használni túlélésünkhöz.

A világhoz való hozzáállásunk 5 féle lehet:

  1. Reaktív – valami ellen tevékenykedünk
  2. Reaktív – átgondolt reakciót adunk és alkalmazkodunk
  3. Proaktív – előre látjuk a szituációt és még előtte cselekszünk
  4. Probléma-megoldó – a világot megoldandó problémák színterének látva ezeknek a megoldására fókuszálunk
  5. Kreatív – tudjuk, mit szeretnénk, elismerjük hol vagyunk és a kettőt a környezetnek megfelelő módon hidaljuk át

Amikor úgy teszünk, mintha beleegyeztünk volna valamibe, belül pedig valójában forr bennünk a méreg, tudat alatt fogjuk kapcsolatunkat akadályozni, például elkésésekkel, elfelejtéssel, burkolt megjegyzésekkel, szótlan nehezteléssel, pletykálással, vagy sértődöttséggel.

A Kreatív működési mód az, ahol együttműködve a többiekkel, megértve magunkat és a másikat is, képesek vagyunk megvalósítani önmagunkat.

3. Mondd el határozottan és tisztán, hogy vagy Te most

Beszélj nyugodtan és határozottan arról, hogy mi van most benned. Mit érzel? Mire lenne szükséged? Mit szeretnél? Ne reménykedj abban, hogy mások gondolatolvasó módjára kitalálják, Te mit szeretnél. Mondd el konkrétan, mit szeretnél.

  “Kényelmetlenül érzem magam a döntéseddel kapcsolatban. Szükségem van egy hét gondolkodási időre, utána vissza tudnánk térni rá?”

Eleinte nem lesz egyszerű kinyilvánítani az érzéseidet. Sokan gondolják, hogy ezzel untatnak másokat vagy negatív szituációkba sodorják magukat vagy hogy sérülékenyekké válnak. Vállald be, a legtöbb helyzetben megéri. Mindehhez érdemes észben tartani, hogy nem vagy felelős más felnőtt emberek érzéseiért. Ha valaki dühös, az rá tartozik és dühének oka nem Te vagy pedig egy tetted, hanem neki valamilyen ki nem elégült szükséglete.

4. Engedd meg magadnak, hogy hibázz

Sok ember nehezen fog bele nagyobb kihívásokba, új dolgokba, félve attól, hogy elbukik, vagy hibát fog elkövetni.

Amikor nekikezdesz egy új dolognak, jelentsd ki: “Nem leszek rögtön fenomenális ebben a dologban. Fogok elkövetni hibákat, és ez teljesen rendben van.” Számos kutatás igazolja ugyanis, hogy ha tudjuk, hogy követhetünk el hibát, akkor sokkal kisebb eséllyel fogjuk azt elkövetni.

Sokat segíthet az is, ha nem azt tűzöd ki magad elé, hogy “” legyél valamiben, hanem hogy “javulj” abban az adott dologban. Sokkal kevésbé fogsz szorongani miközben éppen tanulsz, ennek eredményeképp pedig kevesebb hibát fogsz ejteni.

Légy önmagad! 7 bevált módszer

Légy önmagad! 7 bevált módszer

5. Építsd önbecsülésedet

  • Tudd, hogy mik az erősségeid – használd őket, ismerd fel gyengeségeidet – tégy ellenük.
  • Olvass olyan könyveket, amelyek megerősítik azt, aki vagy.
  • Ismerd fel negatív automatikus gondolataidat és kérdőjelezd meg őket (Milyen bizonyítékok támasztják alá a gondolatomat? Mi szól ellene? Másvalaki hogyan reagálna a helyemben? A helyzet negatív magyarázata segít-e abban, hogy elérjem a célom?).
  • Sportolj rendszeresen, időnként pedig iktass be némi relaxációt, meditációt.

6. Légy tisztában a jogaiddal

Számos joggal rendelkezünk, ezek közül néhány, ami több problémát szokott okozni az átlagnál:

  1. Kiálljak magamért anélkül, hogy önzőnek érezném magam.
  2. Hibákat kövessek el.
  3. Kérdezzek.
  4. Meggondoljam magam.
  5. Bűntudat nélkül mondjak nemet.
  6. Sikeres legyek.
  7. Időt kérjek a döntésemhez.
  8. Mások problémáiért ne vállaljak felelősséget.
  9. Legyen terem és időm egyedül lenni.
  10. Az legyek aki vagyok, és ne az, akinek mások szeretnének látni.

7. Kezdd kis lépésekkel

Nem érdemes rögtön olyan problémák megoldásába vágni a fejszédet, amivel 20 éve küzdesz. Amikor gyakorlod az asszertivitást, tűzz ki magad elé kisebb célokat, például hogy legközelebb megmondod a pincérnek hogy nem ízlett a menü, vagy szólsz az Oszkáros telekocsis utasodnak, hogy most szeretnél csöndben lenni. Amikor ezek már jól mennek, és a kisebb horderejű dolgokkal könnyebben megbirkózol, akkor kezdj el a nagyobbakkal foglalkozni.

Képzeld azt, hogy egy új nyelvet kezdtél el megtanulni! Az asszertivitás tanulható és gyakorlással rengeteget fogsz fejlődni!

Jó utat kívánok!

Te hogy látod ezt?

Források

  • http://www.enotes.com/shakespeare-quotes/thine-own-self-true
  • http://mindset.co.hu/mit-jelent-onmagunknak-lenni-i-resz/
  • http://dictzone.com/latin-magyar-szotar/assero
  • http://www.inc.com/jeff-haden/happy-and-fulfilled-10-ways-to-be-true-to-yourself-and-still-succeed.html
  • http://www.nytimes.com/2016/01/04/business/international/daniela-riccardi-of-baccarat-be-true-to-yourself.html?_r=0
  • http://elitedaily.com/life/motivation/to-just-be-yourself/1076689/
  • http://tinybuddha.com/blog/what-it-means-to-just-be-yourself-and-how-to-do-it/
  • http://www.purposefairy.com/77013/on-having-the-courage-to-disappoint-your-family-to-be-true-to-yourself/
  • https://www.psychologytoday.com/blog/prescriptions-life/201405/why-you-need-let-yourself-be-yourself
  • https://www.psychologytoday.com/articles/200805/dare-be-yourself