Mennyit ér egy jó sztori? 2700%-os profitot.

Mitől jó egy sztori? Hogyan működnek a történetek és miben tudnak nekünk segíteni?

Életünk tengerén úszva mást sem teszünk, mint a körülöttünk lebegő szavakból szűrünk le magunknak sztorikat. Nem csak saját életünknek, identitásunknak adunk értelmet és folyamatosságot történeteink révén – így alkotjuk meg fejünkben a képet minden egyébről is, például a megvásárlandó futócipőről, mosóporról vagy autóról.

A létra

Egy nagyon egyszerű eszköz, ami segít nekünk elképzelni, hogyan is hangzik egy jó történet: a létra. A tetején ott vannak az absztrakt elgondolások, mint mondjuk a szeretet, boldogság, vagy a remény. Az alján mindezen absztrakciók konkrét példái sorakoznak: kézzel fogható bizonyítékok.

Ha van egy cégünk, és olyasmiket írunk róla, hogy “kiváló a vevőszolgálat”, “többet nyújtunk, mint gondolná”, akkor létra közepén mozgunk, egy egészen kis sávban. Leírásunk sem a létra alján, sem a tetején nem jár.

Az igazán profi kommunikátorok le-föl járkálnak a létrán: inspiráló szlogeneket támasztanak alá konkrét bizonyítékokkal. A klasszikus példa:

Van egy álmom, hogy Georgia vörös dombjain együtt ülnek majd a testvériség asztalához a valamikori rabszolgák és rabszolgatartók fiai.
Martin Luther King
  • Van egy álmom… – ez a létra tetejéről való: megfoghatatlan, absztrakt.
  • A testvériség asztala… – praktikus, kézzelfogható metafora, ami jelentéssel tölti fel a fenti elképzelést.

Significant Objects

Egy mai példa arról, milyen is lehet egy jó sztori! A Jelentőségteljes tárgyak projekt remekül bemutatja, hogyan adjunk értéket korábban teljesen jelentéktelen termékeknek, ráadásul a kísérlet saját maga is sztorivá vált.

Rob Walker és Joshua Glenn kísérletében több száz gagyi holmit vásárolt, darabját 1,25USD áron. Ezek után megkértek 200 írót (pl: Meg Cabot, Jonathan Lethem, William Gibson), hogy írjanak kitalált narratívákat a termékekhez. Mindezek után a tárgyakat elárverezték az eBayen.

Jelentőségteljes tárgyak projekt 8.000USD-t termelt, vagyis 2700%-os profitot hozott kitalálóinak és mindennek nincs vége: a két szerző kiadott egy könyvet a 100 legjobb történettel, ami elérhető az Amazon-on. Ezen a videón Rob összefoglalja a projekt menetét:

És az egész persze fordítva is felfogható: sikerült érdeklődést generálniuk egy csomó történethez, amit a tárgyak nélkül valószínű jóval kevesebben olvastak volna el.

Rob és Joshua tehát összekötötték az absztrakt irodalmat a megfogható tárgyak világával – ebből született a 2700%-os profit. Lent és fönt is ott voltak a létrán.

Magyarázat mesterfokon

Ha Ön eddig azt hitte, hogy a metafora egy jópofa szójáték, akkor olvasson tovább! A metafora egy igásló, amely komoly munkát képes elvégezni helyettünk.

Erejét abból meríti, hogy általuk képesek vagyunk sokkal gyorsabban és alaposabban elmagyarázni egy komplex vagy absztrakt ügyet, valami olyan dolgon keresztül, amit hallgatóságunk már ismer.

Magyarul a metaforákkal levisszük a sztori hallgatóját a létrán. Konkrét formába öntjük a megfoghatatlant, a nehezen elképzelhetőt.

A metaforák használata a tökéletes technika, amennyiben:

  • Nagy számokat szeretnénk érthetőbbé tenni
  • Összetett, bonyolult dolgokat elmagyarázni
  • Kulcsfontosságú dologra felhívni a figyelmet
  • Elkerülni a klisék használatát
  • Segíteni a hallgatóságnak abban, hogy vizualizálják, amiről beszélünk
  • Egy unalmas elképzelést izgalmassá varázsolni

Mi történhet most?

Ha szeretne a metaforák mesterévé lenni, absztrakt és bonyolult dolgokat könnyedén elmagyarázni, jöjjön el a következő Tiszta Kommunikációs tréningre! Saját történetein keresztül megtanulja használni a metaforákat céljai elérése érdekében.

Részletek

  • 3 alkalmas, hétvégi kommunikációs tréning

    A következő vasárnapi, 3 alkalmas budapesti Tiszta kommunikációs tréning időpontjai:

    • 2016. január 31., 15:30-19:30
    • 2016. február 14., 15:30-19:30
    • 2016. február 28., 15:30-19:30

    Maximális létszám: 12 fő. A helyeket a regisztrációs díj beérkezésének sorrendjében töltjük föl.

    Helyszín: 1062 Budapest, Andrássy út 98. MagNet Ház, Kankalin terem.

    Tanfolyam díja: 30.000 Ft két részletben (előleg + első alkalom).

    Következő dátumok: 2016. ápr. 10, ápr. 24, máj. 08. | 15:30-19:30

  • 8 alkalmas hétfői kommunikációs tréning

    • 2016. február 01., 18:00-20:00
    • 2016. február 08., 18:00-20:00
    • 2016. február 15., 18:00-20:00
    • 2016. február 22., 18:00-20:00
    • 2016. február 29., 18:00-20:00
    • 2016. március 7., 18:00-20:00
    • 2016. március 21., 18:00-20:00
    • 2016. április 4., 18:00-20:00

    Maximális létszám: 6 fő. A helyeket az előleg beérkezési sorrendjében töltjük föl.

    Helyszín: 1062 Budapest, Andrássy út 98. MagNet Ház, Füstike terem.

    Tanfolyam díja: 40.000 Ft két részletben (előleg + első alkalom).

Díj és regisztráció

A kommunikációs tréning díja 2 részletben fizethető: 50% előleg + 50% az első alkalommal.

  1. A regisztrációhoz utalja a részvételi díj 50%-át a Kelet Tak.szöv. 68700054-10509483 sz. számlájára, Kata Bt. névre.
  2. Az utalást követően küldjön egy emailt az info(@)tiszta-kommunikacio.hu címre, amiben benne van a neve, telefonszáma, számlázási címe.

A tréning résztvevői oklevelet kapnak.

Ajándékutalvány elérhető!

Szeretettel várom!

Források

  • http://www.wyliecomm.com/learning-tools/clarify-complex-copy/
  • https://econsultancy.com/blog/63710-telling-stories-five-successful-marketing-examples/
  • http://www.copyblogger.com/marketing-stories/