Mi a legjobb módszer a tanulásra?

Tiszta Kommunikáció tréningeken és egyéni konzultációkon gyakran modellezzük le, milyen az, amikor a legjobb formánkban csinálunk valamit: tanulunk, versenyzünk, főzünk, figyelünk. Így vizsgaidőszakban talán különösen izgalmas, mi a legjobb módszer a tanulásra?

Technikák modellezése

A modellezés a Tiszta Kommunikáció egyik alapja. Segítségével észrevesszük, más emberek hogyan csinálnak dolgokat és ha hasznosnak gondoljuk, lemásoljuk. A modellezés segítségével új megközelítésmódokat tanulunk, jobban megértünk másokat vagy magunkat és segíteni tudunk abban, hogy mások jobban megértsék magukat. Gyakorlatilag leképezzük magunkban a másik ember világát egy modell formájában és közben segítünk neki megépíteni és felfedezni, részletekkel és színekkel kitölteni saját modelljét. Ezáltal ő is jobban tisztában lesz képességeivel, új belátásokra juthat, lehetőségeket kutat fel, megváltoztathatja hozzáállását a dolgokhoz.

Ezt egyébként folyamatosan csináljuk tudattalanul is, amikor megpróbáljuk kitalálni, hogy a párunk minek örülne legjobban szülinapjára, előre tudjuk, hogy mit fog választani apukánk egy éttermi menüről, vagy hogyan fog reagálni kollégánk egy munkahelyi szituációban.

Milyen az, amikor legjobb formánkban tanulunk?

A napokban került kezembe egy könyv (Carson, Marion, Overdurf, 2014), aminek írói szintén modellezéssel térképezték fel egy nagyobb csoportban, milyen az, amikor a legjobb formánkban tanulunk. Annyira megtetszett, hogy szeretném megosztani!

A két kérdés amit feltettek a csoportban:

  1. Mi a tanulás legnagyobb akadálya?
  2. Mi a tanulás legnagyobb segítője?

Miután végigmentek a modellezés és a metaforalakítás folyamatán, az alábbi válaszok szűrődtek le a 40 fő válaszai alapján:

  • A legnagyobb akadály, ha azt gondoljuk, hogy különbözőek vagyunk attól, amit tanulunk.
  • A legnagyobb segítő, ha pillanatnyilag feloldjuk határainkat és képesek vagyunk mély kapcsolatban érezni magunkat azzal, amit tanulunk.

Összefoglalva: Azáltal, hogy beleengeded magad a tanulásba, eggyé válhatsz a tanulással!

Szerintem ez Csíkszentmihályi Flow-ja!Amikor folyóparton ülünk, és figyeljük az elhaladó vizet, megláthatjuk a Flow szépségét működés közben. A víz természetesen áramlik és mozog, biztos irányba. Energiája, ereje, bizonyossága van, ebből a kombinációból nyugalom és a világgal való egység érzete árad. A legjobb pillanatok általában akkor következnek be, amikor egy ember teste és tudata önként vállalt erőfeszítésben végső határáig megfeszült, hogy valami nehezet és érdemlegeset alkosson.” (Csíkszentmihályi, 1997)

Hogyan csináljuk a gyakorlatban – legjobb módszer a tanulásra?

Csíkszentmihályi a flow élmény felismerésének és elérésének nyolc elemét írja le – használjuk arra, hogy a legjobb technikát fejlesszük ki magunknak tanulásra!

  1. Legyenek világos céljaid. Belső látásodon keresztül tudod, hogy mit akarsz, és mit kell tenned. A cselekvés és a tudatosság fúziója ezáltal automatikussá válik, és ellazítja a tudatot.
  2. Kapj azonnali visszajelzést. Minden pillanatban tudd, hogy hol tartasz, és közelebb jutottál-e a célodhoz. Bízz az intuícióidban (Azon folyamat megnevezése, mely során az információszerzés látszólag nem gondolkodási és következtetési folyamatok során történik. A folyamat egy következtetés vagy belátás végeredményét adja anélkül, hogy az ehhez vezető gondolati lépések tudatosulnának.), és hagyatkozz belső és külső biztos bázisaid tudására.
  3. A nehézségeket válaszd meg készségeid szerint. A nehézségek ne legyenek se túl kicsik, se túl nagyok, és biztosítsák a folyamatos tanulás készségét. A tevékenység igazodjon készségeid szintjéhez, vagy némileg haladja meg azt. Majd állandóan emeld a lécet, hogy teljesítményed javuljon.
  4. Koncentrálj. Figyelmed irányítsd kizárólag arra, amit éppen csinálsz. Ne engedd, hogy belső mentális rendezetlenség vagy külső tevékenységek megosszák vagy elvonják a figyelmedet.
  5. Tiszta tudattal működj az adott pillanatban. Rekeszd ki a mindennapi frusztrációkat és zavaró körülményeket. Tanuld meg a „csőlátás” alkalmazását, hogy kiiktasd azokat a tényezőket, amelyeket nem tudsz befolyásolni.
  6. Érezd, hogy kézben tartod a dolgokat. Legyen meg az érzés, hogy ura vagy önmagadnak, cselekedeteidnek és környezetednek. Ez a kudarc miatti aggódástól való mentesség érzetét jelenti.
  7. Szüntesd meg az én tudatod. Koncentrálj a tevékenységre úgy, hogy közben felülemelkedsz éneden, megfeledkezel róla, és kirekesztesz minden önkritikát. Így eggyé válsz a tevékenységgel. Ebben az állapotban megszűnnek az önkételyek, beleértve a fizikai és érzelmi aggodalmakat is.
  8. Ismerd fel, amikor az időérzéked átalakul. Az idő a te élményedhez igazodik azáltal, hogy a tevékenység ritmusát, nem pedig a napi külső időt követed. Az idő lelassulhat, felgyorsulhat, vagy meg is állhat.

A flow érzése a szabadság jele. A flow azonban mégsem tudatos cselekvés, hanem inkább olyan tudatállapot, amelyet hagyunk, hogy megtörténjen. Tudatosságunk megzavarhatja a flow-t. Mihelyt eltávolítjuk az akadályokat, felismerhetjük, amikor bekövetkezik. Ehhez mindig szükséges a pillanatban való jelenlét. Ha a múltban élünk, vagy a jövőben, nem éljük át a tevékenység örömét. Tanuljuk meg szeretni a jelent, mondj igen-t rá, bármi legyen is az, és értékeld az élet szépségét, bárhol is vagy.

A legjobb módszer tanulásra

Hagyjuk hát, hogy a megtanulnivaló anyag a részünkké váljon az alábbi lépések szerint:

  1. Osszuk be a tanulnivalót a számonkérésig úgy, hogy legyen időnk ismétlésre is.
  2. Kövessük figyelemmel, hol járunk a kidolgozott tervhez képest!
  3. Ne tűzzünk ki lehetetlen célokat. Ha három tételt adunk magunknak egy napra és ehhez hajnal kettőig kell fennmaradnunk, miközben általában 10-kor fekszünk le, az csak kimeríti tartalékainkat.
  4. Ne hagyjuk, hogy a Facebook, telefonok, emailek, barátok és családtagok elvonják figyelmünket. Tegyük ki a táblát legalább elméletben: “Tanulok, ne zavarj!”
  5. Koncentráljunk az anyagra úgy, hogy merüljünk el benne teljesen – rekesszünk ki minden önkritikát, kételyt, kényelmetlenséget.

Mi történhet most?

Hírlevél

Itt tud feliratkozni a Tiszta Kommunikáció hírlevélre, hogy a legfrissebb eseményekről értesüljön.

Szóljon hozzá!

Nagyon kíváncsi vagyok, Ön mit gondol erről. Kommenteljen, ossza meg velem és másokkal véleményét!

 

Források

  • Carson S., Marion J., Overdurf J. (2014) Deep Trance Identification: Unconscious Modeling and Mastery for Hypnosis Practitioners, Coaches, and Everyday People. London: Changing Minds
  • Csikszentmihalyi, M. (1997), Finding Flow. New York: Basic Books Publisher