Nem tud emberi kapcsolat kialakulni orvos és beteg között!

Nem tud emberi kapcsolat kialakulni orvos és beteg között” – mondja a világ egyik legfigyelemreméltóbb  40 év alatti orvos-szakembere, aki a betegeket arról akarja meggyőzni, hogy ők saját egészségük irányítói.

Érdemes egy kicsit alaposabban végiggondolni, mit is mond interjújában Dr. Meskó Bertalan. Elöljáróban megjegyzem: Hiszek abban, hogy nem a messiásra, nagy reformerekre, világhírű orvos-szakemberekre, vagy a Jóistenre kell várni ahhoz, hogy a rendszer megváltozzon. A cikkben megkérdőjelezem autoritásszemélyekre irányuló beállítódásunkat, és azt az elképzelést, miszerint mások fogják megváltoztatni a magyar egészségügyi rendszert, és nem maguk az egészségügyi dolgozók.

A woman pont hu oldalain jelent meg a napokban egy cikk Dr. Meskó Bertalannal, aki a Harvard egyetem Orvostechnológiai Intézete szerint a világ egyik legfigyelemreméltóbb 40 év alatti orvos-szakembere. Bertalan 5 éven belül meg szeretné változtatni az egészségügy rendszerét, és 6 éves kora óta eltökélten hisz abban, hogy itt minden másképp lesz.

Heti egy-két napot külföldön tartózkodik, előad konferenciákon, itthon tanít a Semmelweisen, tanácsot ad, publikál, és könyvön dolgozik.

dr Meskó Bertalan

dr Meskó Bertalan

Mindemellett a családra is jut idő, és este el tud menni focizni a Mensa (a magas intelligenciájú embereket összefogó egyesület) futballcsapatába, komolyzenészek ellen.

Saját egészségünk irányítói vagyunk!

Dr. Meskó Bertalan két vonalon szeretné elérni célját. Egyrészt a beteget győzi meg arról, hogy ő a saját egészségének az irányítója, másrészt az orvosokat tanítja bánni digitális eszközökkel, azért, hogy ők ketten partneri viszonyba kerülhessenek.

Ha azon múlik a dolog, hogy a rendszer meggyógyít-e, akkor nem leszel jobban. Ha te magad nem irányítod a folyamatot, ha te nem vagy pilóta a saját gépeden, akkor hiába töltenek föl kerozinnal, nézik át a motort, hogy rendben van-e, nincs esélyed. Ha mégis meggyógyulsz, akkor óriási szerencséd van. Az emberek többsége karbantartja a kocsiját. Önt bele olajat, cserél rajta gumit, elviszi szervízbe. Foglalkozik vele. Magával viszont nem. Ez felfoghatatlan.” – mondja Bertalan.

Bertalan szerint a rendszer nem fog megváltozni magától. Az orvos, kutató, nővér vagy beteg mind-mind egyenként tud tenni azáltal, hogy ő változtat, fejlődik, törődik a betegségével vagy a munkájában fejlődik. “Engem is úgy oktattak, hogy én majd a betegeim istene leszek, majd én megmondom nekik, mit kell tenniük, a hatalom az enyém. Nem így van.” Az orvosnak nincs ideje, energiája humánusnak lenni. Naprakésznek kell maradnia, le van terhelve, ki van égve, mert mit csinál? Nem a beteggel foglalkozik, hanem pötyög egy klaviatúrán. A humánum azért vész el, mert a mai keretek között nem tud emberi kapcsolat kialakulni orvos és beteg között.

Valóban egy nagy ember kell-e ahhoz, hogy ez megváltozzon?

A fenti interjúban itt van elrejtve a lényeg szerintem: “Az orvos, kutató, nővér vagy beteg mind-mind egyenként tud tenni azáltal, hogy ő változtat, fejlődik, törődik a betegségével vagy a munkájában fejlődik.

Nem mások fogják megváltoztatni a rendszert, hanem akik benne dolgoznak!

Sok más megoldás mellett a Tiszta Kommunikáció rendkívül egyszerű és hatékony eszköze is képes a betegnek és az orvosnak ebben segíteni. Általa az orvosok/nővérek eszközt, a betegek pedig lehetőséget kapnak arra, hogy egy humánus együttműködés keretei között mindketten a legtöbbet tehessék a gyógyulásért.

Tiszta Kommunikáció egy pszichoterápiától az üzleti életen át a rendőrségig sok helyen használt metodika, amit David Grove terapeuta dolgozott ki. Abban a közegben, ahol az egészségügyi dolgozók felhalmozott tudásukkal és tapasztalatukkal segítenek a betegeknek, gyorsítani tudja a gyógyulási folyamatot. A külső, szakértő segítség mellé ugyanis csatasorba állítjuk a páciens benső gyógyító potenciálját. Ezáltal csökken dependenciája és kiszolgáltatottsága, azt éli meg hogy ő is cselekvő, aktív, autonóm és felelős része a gyógyulásnak.

Hamarosan megjelenik a beszámoló a Tiszta Kommunikáció első magyar tudományos kutatásának vizsgálati eredményeiről. Egy mondatban és előzetesen a lényeg: a kutatás szerint egyetlen ülés elég ahhoz, hogy a résztvevők jobban lássák problémájukat, és tudják, hogy milyen irányban kell elindulniuk annak megoldásához, sokkal jobban tisztában vannak saját érdekeikkel, autonómabbak és kevésbé függenek külső ágensektől saját céljaik elérésében.

A nemsokára egészségügyi szakdolgozók számára akkreditált képzéssé váló Tiszta Kommunikáció tréning célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek a meghallgatás egy soha nem tapasztalt módszerével, ami autonómabbá teszi a klienst és segít gyorsabb gyógyulásában. A végzett hallgató képes lesz saját magát és másokat motiválni, illetve segíteni olyan problémák megoldásában, mint nehéz érzelmek (pl.: düh) kezelése, megalapozottabb döntéshozatal, halogatás befejezése, benső konfliktusok megnyugtató rendezése. A kommunikációs tréningen 70% a gyakorlás aránya 30%-os elméleti alapozás mellett, így rengeteg saját fejlődésre van lehetőség.

Mire kapunk választ?

Ízelítő a feladatokból, a tréning gyakorlataiból:

  • Milyen vagyok, amikor a legjobb formájában segítek és hogyan tudom ezt elérni?
  • Mi szükséges a gyógyuláshoz?
  • Mi szükséges ahhoz, hogy elérjek egy kitűzött célt záros határidőn belül?
  • Hogyan tudok úgy kommunikálni, hogy a másik oldalon meghallgatásra találjon?
  • Hogyan tudok úgy segíteni, hogy közben ne befolyásoljam a másik embert?
  • Hogyan tudom magam/másokat lecsillapítani, ha dühös vagyok?
  • Mi szükséges ahhoz, hogy sikeres legyek?
  • Hogyan tudok magabiztosan nemet mondani úgy, hogy közben a másikat nem sértem meg?

Ha szeretné saját kezébe venni gyógyulását, vagy az egészségügyben dolgozik és szeretne másoknak segítene ebben, jöjjön el a következő 3 alkalmas Tiszta Kommunikáció tanfolyam-ra! Hiszek abban, hogy nem mások fogják megváltoztatni a magyar egészségügyi rendszert, hanem maguk az egészségügyi dolgozók.

Hírlevél

Itt tud feliratkozni a Tiszta Kommunikáció hírlevélre, hogy a legfrissebb eseményekről értesüljön.



Szóljon hozzá!