A probléma megfogalmazása el is döntötte, meg tudod-e oldani

A radikálisan új probléma megfogalmazás radikálisan új megoldásokat eredményezhet. Légy kreatív otthon és a munkahelyen, amikor jól jönne néhány, a hagyományos sémáktól eltérő gondolat!

Archimédesz a fürdőkádba lépve ráébredt, hogyan számolhatná ki egy bonyolult díszítésű korona térfogatát. Picasso kifejlesztette a kubizmust azzal, hogy egy festményre több nézőpontot is felvitt. James Dyson rájött, hogyan teheti feleslegessé a porszívóban a porzsákot.

Hogyan lehetséges, hogy előttük annyi ember nem jött rá erre? Hogyhogy épp nekik sikerült?

Az emberi agy úgy működik, hogy egy apró információdarabka egy teljes információhálót hív életre. A “szülinapi bulihívószó hallatán a legkisebb erőfeszítés nélkül, azonnal aktiválódik agyunkban a torta, a gyertya, az éneklés, vagy az ajándék képzete. Ha azt mondom, “saláta“, előtérbe kerül agyunkban az öntet, paradicsom, uborka, pedig egy másodperccel ezelőtt még a szülinapi buliról volt szó.

A probléma, mint hívószó

A probléma megoldása esetében a probléma megfogalmazása az a hívószó, ami aktiválja a hozzá tartozó információkat.

Dyson például úgy fogalmazta meg a porszívózással kapcsolatos problémáját (ami számára úgy jelentkezett, hogy a legnagyobb teljesítményű porszívó is csak átrendezte a port a szobában ahelyett, hogy felszippantotta volna), hogy ő el akarja választani egymástól a levegőt és a port. Ezáltal annyira általánossá tette a problémamegfogalmazást, hogy képes volt radikálisan más megoldást találni a nehézségre, és megalkotta a ciklon elven működő, porzsák nélküli porszívót.

A specifikus elemek eltávolítása a probléma megfogalmazásából új utakat nyit meg. Ha a zsákra koncentrálunk, akkor rengeteg különféle porzsák fog születni – ez egy alaposan kitaposott ösvény, ahogy az amerikai szabadalmi hivatal sok tucat porzsák bejegyzése is mutatja.

A radikálisan új megoldáshoz radikálisan más megfogalmazásra van szükség!

És hogy milyen is az ideális probléma-megfogalmazás, ha üzleti, vagy magánéleti bajainkra keresünk orvosságot?

Az ideális probléma-megfogalmazás

Sajnálatos módon nincs ideális probléma-megfogalmazás. A valóban kreatív megoldásokkal előálló csapatok és emberek arról ismerszenek meg, hogy sok különböző definíciót alkotnak egy problémáról.

Ezek közül néhány specifikus lesz és konkrét tárgyak körül forog – ezek vezetnek majd a specifikus megoldásokhoz (sokféle porzsákhoz).

Más leírások általánosak lesznek, és elsősorban a mögöttes céllal foglalkoznak (válasszuk szét a port a levegőtől). Az általánosabb leírások olyan információhálókat aktiválnak, olyan tudást mozgatnak meg, amely sokkal távolabbról kapcsolódik a témához, és így képesek új megoldási utak megnyitására.

Sokszor keressük rossz helyen a kreatív megoldásokat

Sokszor keressük rossz helyen a kreatív megoldásokat. Arra biztatjuk munkatársainkat, hogy lépjenek ki a hagyományos keretek közül (think outside of the box), miközben arra is kérhetnénk őket, hogy írják le minél több szemszögből a kereteket.

Ha szeretnél saját életed problémáira megoldást találni, gyere el egy Tiszta Kommunikáció tréningre: fogalmazd át problémáidat, találj új perspektívákat, és alkoss kreatív megoldásokat régen fennálló nehézségeidre!

Források

  • http://www.freepik.com/free-photo/light-bulb-made-from-a-yellow-paper-ball_974091.htm
  • https://hbr.org/2017/06/how-you-define-the-problem-determines-whether-you-solve-it