Szokások: egy apró módosítás és minden megváltozik

Vannak olyan szokásaink, amiktől nagyon nehéz megszabadulnunk, vagy újak, amiket nem tudunk beépíteni mindennapjainkba. Egyetlen apró változtatás elég, és sikerrel járhatunk.

Tegyük fel, hogy már régen abba akarod hagyni a dohányzást, többet akarsz jógázni, vagy egészségesebben szeretnél enni.

Hirtelen kapsz valamilyen inspirációt, és nekilátsz a megvalósításnak! Motivált vagy, kész a változásra. Meg fogod tenni! És ez valóban fantasztikus érzés lesz!

A kérdés az, tudod-e ezt úgy csinálni, hogy tartós változássá váljon a motivációd. Mitől nem lesz tiszavirág életű a determinációd?

A tartós változás kulcsa

Néhány javaslat ahhoz, hogyan lehet a tartós változás körülményeit megteremteni. A legfontosabb a kettes pont. Ha semmi mást nem viszel el tanulságként, ezt jegyezd meg!

1. Mások

Az ígéretet ne magadnak tedd a változásodról, hanem barátaid, szerelmed, gyerekeid előtt. Így kisebb az esélye, hogy amikor stresszes leszel vagy nyomás alá kerülsz, a régi szokásaidat veszed elő.

Az is sokat segít, ha az egész folyamatot valakivel együtt tervezed meg és hajtod végre. Büszkeség, szenvedély, bajtársiasság, szeretet és támogatás lehet osztályrészetek, ha délutánonként együtt mentek sétálni és beszélitek meg közben a napot.

2. Liliputi lépések

Napi szinten haladj, egészen apró lépésekben. Ha meg szeretnél írni egy novellát, ne kelj reggel 7 helyett 4-kor miután ezt elhatároztad. Adj magadnak minden nap 15 percet, ha lehet a napnak ugyanabban az órájában. Írd be a naptáradba, hogy mást ne is tudj akkor csinálni. Így kiépül a bizalom saját magad iránt, hiszen lehetséges lesz teljesíteni, amit kigondoltál.

Állítsd annyira alacsonyra a siker mércéjét, amennyire csak tudod! Olyan lassan fejlődj, hogy a tét emelését gyerekjátéknak érezd: egy perc nyújtás, eggyel több fekvőtámasz, 5 perccel több idő cigaretta nélkül. Automatikusan fogsz fejlődni és változni.

3. Emlékeztetők

Készíts olyan és annyi emlékeztetőt, amit lehetetlen mellőzni. Telefonon, emailben, post-iteken, A1-es papíron, bárhol és bármit, ami Neked segít.

4. Felelősség

Légy nyomon követhető mások által. Ha bizonyos embereknek minden nap elmondod, mit ebédeltél ma, kisebb valószínűséggel felejted el megint, hogy a rohanós munkahelyen enni is kellene. Vagy vezess blogot arról, hogy állsz épp. Esetleg azt is kitalálhatod, mi történjen, ha épp nem sikerül aznap az elhatározásod.

5. Ünneplés

Hatékony trükk a közeli jövőben másoknak bemutatni a haladást. Ha például maratonra készülsz, nevezz be egy 5 kilométeres versenyre mához egy hónapra. Próbáld meg teljes mértékben elkötelezni magad a következő megmérettetésnek, és ünnepled azt meg teljes szívvel. Így tovább épülhet a bizalom saját magadban.

6. Tudatosság

Vedd észre negatív automatikus gondolataidat, légy tudatos arra, ha épp azt akarod racionalizálni hogy miért is kéne abbahagynod, vagy kicsit későbbre tolnod az ebédidőt. Fogadd el a gondolataidat, a régi szokás megcselekvésére való sürgetést, legyél együtt ezekkel, állj meg vagy ülj le egy kicsit és hagyd hogy elmúljanak.

Teljesen rendben van, hogy ilyen gondolataid vannak, ugyanakkor nem kell megcsinálnod őket.

7. Enjoy!

A fenti folyamat sok munkának tűnhet, de akár minden lépése élvezhető. Próbálj úgy felfogni minden egyes apró sikert, mint saját magad vagy az élet ünneplését, mint részvétteli viselkedést saját magaddal vagy másokkal szemben. Mosolyogj :)

Ha sikerül, a pillanatnyi változások egész életedre kiható változásokká válhatnak.

Miért is működik?

A fent leírt módszer azért működik, mert az apró lépések rutinná, szokássá válnak, mégpedig fájdalommentesen és fenntarthatóan.

A legfontosabb tehát, hogy a lehető legapróbb lépésekre, észrevehetetlen egységnyi változásokra bontsd le a folyamatot. Amiben egyébként nem mellesleg nagy örömödet fogod lelni, számos járulékos haszonnal.

Jó utazást!

Források

  • http://budapesttimes.hu/2016/01/26/the-best-way-to-take-in-new-lifestyle-within-your/
  • http://zenhabits.net/bad/